Grupės aplinka

Aplinka darželyje turi būti šilta ir svetinga, skoningai suformuota. Ji nesunkiai pritaikoma įvairioms veikloms, tarsi lengvai keičiamos „dekoracijos". Ji ugdo ir kartu tausoja jutimus (švelniomis spalvomis, organinėmis - panašiomis kaip gamtoje - formomis, natūraliomis medžiagomis), o taip pat - aktyvina vaizduotė, ugdo kūrybiškumą (neišbaigtais žaislais, kuriuos galima panaudoti įvairiais būdais, bei kūrybiniam žaidimui tinkamais objektais, tokiais kaip medžiagos, drabužiai vaidmeniniam persirengimui, pertvaros, kelmai, virvės, kt.). 

Žaislų yra nedaug, jie paprasti, estetiški ir kokybiški (turint mintyje, kad aukščiausia kokybė randama gamtoje). Tokie žaislai skatina vaiko vaizduotė, provokuoja kūrybiškumą. Primityvios valdorfiškos lėlės suaktyvina vaiko fantaziją žmogiškuoju aspektu (ugdomas empatiškumas, globos, rūpestingumo savybės, turtinamos emocijos, kt.). Primityvi mazgelinė lėlė virsta žmogaus atvaizdu vien vaiko fantazijos galių pagalba. Šio sugebėjimo dėka žaisdamas vaikas galės įsivaizduoti žmogų įvairiai. Šis procesas ugdo vaiko fantaziją, daro ją įvairialypė. 

Žaislų paprastumas bei gamtinių medžiagų įvairovė ne tik skatina vaiką užbaigti mintį, sukurti, parodyti iniciatyvą, bet ir ugdo tokias savybes, kaip smalsumas ir noras tyrinėti. Natūralios medžiagos, daiktai iš gamtos vaiko aplinkoje suteikia jam prasmingų žinių apie pasaulį (apie daiktų proporcijas, dydį, svorį, medžiagų faktūrą, formų įvairovė). Daiktų ar žaislų iš plastmasės grupėse nėra, nes jie iškreipia vaiko pojūčius, juos apgauna.

Kuo mažiau daiktų patalpoje, tuo lengviau ją transportuoti, keisti žaidimo reikmėms, joje kurti. Tokioje neperkrautoje aplinkoje išsaugojamas vaiko noras ir sugebėjimas susisieti su aplinkos daiktais. Daiktų, žaislų perteklius žlugdo šį sugebėjimą. 

Grupėje stengiamasi sukurti aplinką artimą namams. Ir suaugusieji ir vaikai sėdi prie vieno stalo (kaip šeimoje). Uždegama žvakelė. Mokomasi atsargiai apsieiti su ugnimi. Prieš valgį sakoma maldelė, pavalgius padėkojama, vaikai pratinami palaukti draugų, tyliai valgyti, padėti mažesniems, kultūringai elgtis.

Grupėje yra įvairios priemonės rankų darbams: siūlai, adatos, žirklės, medžiagų atraižos. Vaikai turi galimybė stebėti auklėtoją dirbančią įvairius darbus, ir ją pamėgdžioti. Vaikams sudaromos sąlygos laisvai pasirinkti norimą veiklą: gali žaisti, piešti, vartyti knygeles ir kt. 

Kiekvienoje grupėje stovi metų stalas. Ant jo dedama viskas kas randama gamtoje: tuo laiku žydinčios gėlės, šakelės, akmenėliai, kriauklės, medžio žievė ir kt. Stalas dengiamas atitinkamos spalvos staltiese.

   

 

 

Aplinka lauke

Lauke daugiau erdvės, nei patalpose, todėl vaikas turi galimybių daugiau judėti. 

Vienas svarbiausių uždavinių - sukurti sąlygas tam judėjimui, kad jis būtų kuo įvairesnis, o taip pat sukurti vaikui natūralią gamtinė aplinką (su natūralių formų augalais, neapkarpytais ir neįrėmintais tarp betono plokščių) ir sudaryti jam galimybes joje veikti. 

Svarbu užtikrinti ir kūrybinių bei judriųjų žaidimų įvairovė, o taipgi sudaryti sąlygas tyrinėjimams, elementariai mokslinei patirčiai, išradingai panaudojant įvairius gamtos elementus - žemė, smėlį, vandenį, augalus, ugnį, vėją, kt.

Judesių įvairovė lauke užtikrinama, įrengiant smėlio dėžė ir aprūpinant įvairaus dydžio kastuvų, lygioje aikštelėje supilant kalniuką, nuo kurio vaikai galėtų bėgioti vasarą ir čiuožti žiemą. Be to, aikštelėje turėtų būti žemų šakotų medžių ar nuverstų išsišakojusių kamienų, patogių ir nenuobodžių vaikams laipioti, virvių supimuisi, taip pat į žemė įkastų kelmų, medinių laipynių laipiojimui, rąstų ir akmenų tinkamų ne tik balansuoti ir šokinėti, bet ir patogių ridenti ir pernešti. 

Kūrybinius žaidimus lauke įkvepia metaliniai indai įvairūs virtuvės rakandai ,,maisto gaminimui", skirti žaisti smėlyje, o taip pat tankūs krūmai, tinkami pasislėpti, bei šakos, lentos ir didelės medžiagų atraižos nameliams, palapinėms statyti. 

Daržas ir gėlynas, komposto krūva, vanduo ir laužavietė įkvepia vaikus supratimui apie ūkininkavimą, ekologiją, gamtos reiškinių, gyvybinių procesų, susijusių su įvairiais augalais, išgyvenimui.